Persbericht Interclean Amsterdam

Essity Biobased Heavy-Duty Cleaning Cloth algehele winnaar Amsterdam Innovation Award 2022

Tuesday, 10 May 2022

Na de officiële opening van Interclean Amsterdam eerder vanmorgen, heeft de jury van de Amsterdam Innovation Award de algehele winnaar van de Amsterdam Innovation Awards 2022 bekendgemaakt. De speciale prijs gaat dit jaar naar Essity voor de Tork Biobased Heavy-Duty Cleaning Cloth. De jury: "De reden is dat het niet alleen om productontwikkeling gaat, maar om de kernwaarden van het bedrijf – en productontwikkeling komt tot stand als een direct gevolg van die waarden." Winnaars in de verschillende categorieën zijn respectievelijk Coreless Centre Pull Paper Towel van Alani (Hygiene & Health), Scrubber 50 Pro van Gaussian Robotics (Smart Technologies & Digitalisation), Pu-Pad Light van Arcora (Workforce & Ergonomics) en Tork Biobased Heavy-Duty Cleaning Cloth van Essity (Sustainability & Environment). De Visitors’ Choice Award gaat dit jaar naar BVL 5/1 BP van Kärcher.

De jury over de Tork Biobased Heavy-Duty Cleaning Cloth van Essity

Michelle Marshall, juryvoorzitter: “Essity richt zich op de belangrijkste doelstellingen van de klant: de vermindering van CO2-uitstoot, waterverbruik, afval en energieverbruik, en het gebruik van gecertificeerde producten. Bij de ontwikkeling van nieuwe producten hanteert het bedrijf een levenscyclusanalyse en probeert het de CO2-voetafdruk te verkleinen. Nog belangrijker is dat ze ook klanten helpen hun CO2-voetafdruk te verkleinen. Essity kan al haar claims onderbouwen door middel van onafhankelijke certificering – het bedrijf wordt erkend door veel organisaties. Met de technologie die wordt gebruikt voor dit schoonmaakdoek op basis van biologische materialen kan het assortiment worden uitgebreid met producten in verschillende formaten voor nog meer flexibiliteit. Dankzij de samengedrukte verpakking is het product ook gemakkelijker te hanteren ¬- belangrijk voor het schoonmaakpersoneel. En ook aan de milieubelasting van de verpakking is gedacht: het is gemaakt van 100 procent gerecyclede vezels en minimaal 30 procent gerecyclede kunststoffen”.

Genomineerden en winnaars in de verschillende categorieën

Sustainability & Environment

Categoriewinnaar: Tork Biobased Heavy-Duty Cleaning Cloth van Essity
Met de ontwikkeling van dit nieuwe reinigingsdoek wil Essity verbruik, afval, vervuiling en emissies verminderen. Het feit dat de verpakking is gemaakt van 100 procent gerecyclede vezels en minimaal 30 procent gerecyclede kunststoffen maakt het duurzaamheidsbeeld voor de klant compleet.

Eversea Multipurpose Cloth van Maya Professional
Ecodos Dosage Bottle van Spectro

Smart Technologies & Digitalisation

Categoriewinnaar: Scrubber 50 Pro van Gausium Robotics
De Scrubber 50 Pro is een schoolvoorbeeld van hoe de robottechnologie in de schoonmaaksector zich ontwikkelt. Hij is geschikt voor gebruik in een breed scala aan toepassingen (kleine of middelgrote ruimten), ontwijkt obstakels en kan later terugkomen om verder te gaan. En hij maakt gebruik van AI om gemorste producten of vlekken te detecteren en deze vervolgens automatisch op te ruimen.

Swep EviSense van Vileda Professional
R3Scrub van LionsBot

Workforce & Ergonomics

Categoriewinnaar: Pu-Pad Light van Arcora
Het reinigen van vloeren is een van de meest tijdrovende taken voor schoonmaakpersoneel. Bij het reinigen van verschillende oppervlakken is het daarnaast vaak nodig om de pads te verwisselen. Soms weet de medewerker niet zeker wat de beste pad is en kunnen er fouten worden gemaakt. De Pu-Pad Light maakt een eind aan die onzekerheid, met het ergonomische voordeel voor medewerkers dat zij niet constant hoeven te bukken om de pads te verwisselen.

BVL 5/1 BP van Kärcher
NEXBOT van RCM

Hygiene & Health

Categoriewinnaar: Coreless Centre Pull Paper Towel van Alani
In deze categorie had dit product volgens de jury de potentie om de meeste impact te maken. Naast de milieuvriendelijke eigenschappen en het feit dat het 10 keer zijn eigen gewicht aan water absorbeert, is er ook minder afval na gebruik omdat de rol kernloos is, wat ook weer positieve effecten heeft voor de schoonmaakmedewerker bij het verwijderen van dat afval.

EnozoPRO van Consensus
Aladin GT5 van Ar-Co Chimica

Winnaar van de Visitors’ Choice Award

De afgelopen maanden konden vakgenoten en branchepartners op de website van Interclean stemmen op hun favoriete innovatie. De genomineerde met de meeste publieke stemmen wint de Visitors' Choice Award. De prijs gaat dit jaar naar BVL 5/1 BP van Kärcher.

De genomineerde en winnende producten worden gepresenteerd in een speciale display van het Innovation Lab van Interclean Amsterdam, met meer achtergrondinformatie over de innovatie en het bedrijf erachter.

De Jury van de Amsterdam Innovation Awards

Michelle Marshall, hoofdredacteur European Cleaning Journal (voorzitter)
Antonio Borreda, directeur Revista Limpiezas Spain
Ronald Bruins, hoofdredacteur Servicemanagement
Pierre Deschamps, hoofdredacteur Batiment Entretien
Rob Geissler, uitgever Sanitary Maintenance
Rob den Hertog, speciaal adviseur
Reinhard Knittler, uitgever ReinigungsMarkt
Chiara Merlini, hoofdredacteur Cleaning Community

RAI Amsterdam steunt Amref Flying Doctors

De opbrengst van de Amsterdam Innovation Award van Interclean wordt gedoneerd aan Amref Flying Doctors, ter ondersteuning van hun projecten in Afrika.

Over Interclean Amsterdam

Interclean Amsterdam is dé ontmoetingsplek voor schoonmaakprofessionals wereldwijd! Ontmoet vakgenoten, ontdek nieuwe producten en oplossingen en maak kennis met de vele exposanten.
Beursdagen: 10 - 13 mei 2022, RAI Amsterdam.
Meer info via: www.intercleanshow.com/amsterdam